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Aug
15

Group 4 Project

In the International Baccalaureate Diploma Program (IBDP), Group 4 is the subject group containing science courses. As part of the IBDP, students must take at least one subject from Group 4. The Group 4 Project is a required project that all of the students in IB Biology, Chemistry, and Physics classes must undergo together, which stresses collaboration and an interdisciplinary approach to scientific research. 

 

At EAB, we do the Group 4 project at the very beginning of the senior year, the second year of the IBDP. In the past, students selected a theme as a group with global significance, such as water, or plastic, then investigated questions around this theme in smaller groups, which contained representatives from the different science courses. Last year, for the first time at EAB, we took student teams to Chapada Imperial, an ecological preserve 50 kilometers northwest of Brasilia, to investigate questions incorporating fieldwork. This year, we will repeat the field trip, with groups focusing on measuring different properties related to the water at different points along the river. 

 

For the past 10 days, smaller groups of students have been planning what they will measure about the river. Some groups will measure the flow rate, temperature change along the river, the amount of energy incident on the surface of the water, or dissolved oxygen levels. Others will assess characteristics of the riparian zone bordering the river, the pH, turbidity, or the concentration of solids dissolved or suspended in the water. Groups will look to characterize the types of organisms in different places along the river, using the types of macroinvertebrates to make conclusions about water quality. The planning for this type of project is indicative of how real research occurs. Students must become experts in their topics and determine which procedures and equipment they will use to collect data. 

 

On Tuesday, August 20, we will travel to Chapada Imperial and collect data. Students will hike 5km along the river, stopping in pools along the way to collect data. When they return, some will continue to analyze samples in the lab, but all groups will make their data available to the other groups. The last piece of the project is that they must look for connections between their own collected data and that of other groups.

 

On Monday, August 26th, teams will present their analyses in 15-minute presentations in the icommons, beginning at 8:30. You are welcome to attend if you are interested! Junior students, who are just now beginning the IB program, will watch the presentations to see what is to come for them in the following year! 

 

By Erin Kahle

IB Biology Teacher


 

No International Diploma Baccalaureate Program (IBDP), o Group 4 é o grupo de assuntos que contém  cursos de ciências. Como parte do IBDP, os alunos devem ter pelo menos um assunto do Grupo 4. O Group 4 Project é um projeto obrigatório que todos os alunos das aulas de Biologia, Química e Física do IB devem fazer juntos, o que enfatiza a colaboração e a interdisciplinaridade à pesquisa científica.

 

Na EAB, realizamos o projeto logo no início do último ano, o segundo ano do IBDP. No passado, os alunos selecionavam um tema em grupo com um significado global, como água ou plástico, e então investigavam questões sobre esse tema em grupos menores que continham representantes dos diferentes cursos de ciências. No ano passado, pela primeira vez na EAB, levamos equipes de alunos à Chapada Imperial, uma reserva ecológica a 50 quilômetros a noroeste de Brasília, para investigar questões que incorporam trabalho de campo. Este ano, vamos repetir a viagem de campo, com grupos focados na medição de diferentes componentes da água em diferentes pontos do rio.

 

Nos últimos 10 dias, grupos menores de alunos planejaram o que mediriam no rio. Alguns grupos medirão a taxa de fluxo, a mudança de temperatura ao longo do rio, a capacidade de calor da água ou os níveis de oxigênio dissolvido. Outros medirão as características físicas do rio, o pH, a turbidez ou a quantidade de sólidos dissolvidos ou suspensos na água. Os grupos procurarão caracterizar os tipos de organismos em diferentes locais ao longo do rio, usando os tipos de macroinvertebrados para tirar conclusões sobre a qualidade da água. O planejamento para este tipo de projeto é indicativo de como a pesquisa real ocorre. Os alunos devem se tornar especialistas em seus tópicos e determinar quais procedimentos e equipamentos eles usarão para coletar dados.

 

Na terça-feira, dia 20 de agosto, viajaremos para a Chapada Imperial e coletaremos dados. Os alunos caminharão 5 km ao longo do rio, parando em piscinas ao longo do caminho para coletar dados. Quando eles retornarem, alguns continuarão analisando amostras no laboratório, mas todos os grupos disponibilizarão seus dados para os outros grupos. A última parte do projeto é que eles devem procurar conexões entre seus próprios dados coletados e os de outros grupos.

 

Na segunda-feira, dia 26 de agosto, as equipes apresentarão suas análises em apresentações de 15 minutos nos US iCommons, a partir das 8h30. Você está convidado a participar se estiver interessado! Os alunos do décimo-primeiro ano, que estão apenas começando o programa IB, assistirão às apresentações para ver o que está por vir!

Por Erin Kahle

Professora de Biologia do programa IB

 

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